Logo Novon

Dynamisch schoonmaken op basis van vertrouwen

samenwerking het Victorium en Novon Schoonmaak

Natuurlijk ligt er een schoonmaakcontract, waarin afspraken beschreven staan. ‘Maar dat contract is een basis voor een nauwe, maar vooral ook flexibele samenwerking, het is niet in beton gegoten’, vertelt Gea van der Vegt, Rayonmanager bij Novon Schoonmaak als ze over de relatie tussen Novon en het Victorium spreekt. ‘Het is een dynamisch contract, waarbij we herhaaldelijk tussentijds afstemmen en bijsturen.’ Het is de manier waarop Novon graag met opdrachtgevers samenwerkt. Op basis van partnerschap en vertrouwen. Met een team van toegewijde schoonmakers. Én met innovatieve oplossingen, zoals een robot die volautomatisch schrobt en veegt.

Al vanaf het begin, zelfs toen het nog niet afwas, was Novon al actief bij Victorium. Nee, niet om te sporten in het gloednieuwe centrum, maar om als schoonmaakploeg dagelijks voor schone ruimtes te zorgen. ‘We proberen hier zoveel mogelijk in te zetten op dagschoonmaak’, vertelt Gea. ‘Dat doen we niet alleen hier in Victorium, maar ook bij andere opdrachtgevers. De jonge moeder, die ’s ochtends haar kindje naar school brengt, kan zo makkelijk even een paar uurtjes schoonmaken, aansluitend het kind
weer ophalen en thuis zijn.’ Niet alleen handig voor de moeder, maar ook een groot voordeel voor de klant. ‘Zo kan er overdag sneller even overlegd en geschakeld worden’, weet Gea.

Dynamisch contract

Schoonmakers als ‘onzichtbare kracht’, in de avonduren door een leeg gebouw struinend, het gebeurt steeds minder, zo blijkt. ‘Moet je je voorstellen… het is ’s avonds laat, buiten is het donker en jij bent nog aan het werk in een leeg gebouw. Dat is voor niemand prettig. En met de huidige energieprijzen
ook niet zo handig’, lacht ze. ‘Juist omdat we hier een dynamisch contract hebben en op basis van wederzijds vertrouwen werken, kan er zo veel gemakkelijker met het team worden overlegd welke werkzaamheden die dag noodzakelijk zijn.’ Want een strakke planning en dito werkschema is een goede houvast, maar soms laat de praktijk zien dat het anders moet. Gea: ‘Ons team is flexibel en pakt op eigen gelegenheid die plek aan die het hardst om de schoonmaak roept.’

Schoon en uitgenodigd

‘We zijn al vanaf de start van de bouw betrokken bij Victorium en hebben hier ook innovaties geïmplementeerd; zoals een zelfstandige schrobzuigrobot in de sporthal.’ Bij alles wat men hier doet is één principe leidend: ‘samen kijken naar wat er nodig is om goede schoonmaakbeleving te creëren.
’Wat in het contract beschreven staat is bij ons werk de leidraad’, zegt Gea. ‘Daarnaast kijken we samen met Victorium naar wat de behoefte is en hoe we dit kunnen waarmaken. Bijvoorbeeld door bepaalde werkzaamheden te verschuiven. Kortom: dynamisch. Het werk wordt continu aangepast aan de wensen van de klant en aan de werkzaamheden die noodzakelijk zijn om de kwaliteitsnorm te behouden. Zo
kwamen we er vanuit de praktijk achter dat het onvoldoende was om dagelijks de kleedkamers te doen. Die doen we nu twee keer per dag.’ Zodoende zit Gea regelmatig met Annemarie en Dion, de verantwoordelijken binnen Victorium, om de tafel om de klanttevredenheid én het budget te bewaken. Kwaliteit leveren, eerlijk en helder communiceren én proactief werken. ‘Samen zorgen we ervoor dat Victorium toegankelijk en uitnodigend blijft; voor iedereen.’ Daarmee is het werk duidelijk anders dan toen zij zelf, ooit als vijftienjarige scholiere, als schoonmaakster begon. ‘Ik doe dit werk als Rayonmanager inmiddels dertig jaar, waarvan de laatste twee jaar voor Novon; een bedrijf met hart voor haar medewerkers. Hier werken voelt als een warm bad.’

Hart voor medewerkers

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is binnen Novon een groot goed. Rayonmanager Gea van der Vegt: ‘Vanaf dit nieuwe jaar hebben we een budgetcoach aangetrokken. Medewerkers die door de inflatie en de snel stijgende energieprijzen in de financiële problemen zitten, kunnen er gebruik van maken.’

Ook in de schoonmaakbranche hebben veel mensen het steeds moeilijker om de
eindjes aan elkaar te knopen. Dat merken we aan de groeiende loonbeslagen die bij ons bedrijf binnenkomen, maar ook aan medewerkers die vragen of ze extra uren kunnen werken. Menigeen heeft door de stijgende prijzen moeite het hoofd boven water te houden. Novon wil haar medewerkers daarom ook graag op een andere manier helpen. ‘Daarom bieden we ondersteuning aan in de vorm van een budgetcoach’, zo vertelt ze. ‘Mensen die financiële problemen hebben merken dat niet alleen privé, maar ook in hun werk. Het heeft op allerlei momenten en manieren invloed op je werkzaamheden.’ Een gesprek met een budgetcoach kan helpen weer grip op hun financiën te krijgen.

Dit artikel is geschreven door Alex de Jong, de fotografie is gedaan door Paul van de Wal. Het artikel is geplaatst in de Regiolokaal van februari 2023.

Vrijblijvend advies aanvragen
Op zoek naar een baan in de schoonmaak?