Week van de vitaliteit

Dit artikel is gepubliceerd op www.weekvandevitaliteit.peczwolle.nl.

Van maandag 5 t/m zaterdag 10 april vindt de vierde editie van de Week van de Vitaliteit plaats (een initiatief van PEC Zwolle / Regio Zwolle United). De Week van de Vitaliteit stimuleert een vitale Regio Zwolle met diverse activiteiten voor jong en oud. Met als doel om gezond leven en verbinding tussen mensen te stimuleren. Tijdens deze week worden tal van activiteiten georganiseerd en wordt er extra aandacht gevraagd voor het thema vitaliteit. In het kader hiervan worden er ook een aantal mooie verhalen opgetekend met partners die zich actief bezighouden met vitaliteit. Alles over de Week van de Vitaliteit vindt u op www.weekvandevitaliteit.peczwolle.nl.

In deze editie: Elbert-Jan Hesse, algemeen directeur van Novon Schoonmaak

Introductie: wie zijn jullie, wat doen jullie en hoeveel werknemers heeft u?

,,Novon is een schoonmaakbedrijf met zijn oorsprong in het Zwolse. Voorzitter MKB-Nederland Jacco Vonhof is de eigenaar van het bedrijf. Hij is 27 jaar geleden gestart met Novon en dat is uitgegroeid tot wat het bedrijf nu is. We zijn een bedrijf die zich graag openstelt. Zo hebben we een goede ‘link’ met het onderwijs door middel van o.a. stagiaires, maar ook helpen we mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt.’’

,,We hebben momenteel zo’n 2000 werknemers en zijn van een plaatselijk bedrijf uitgegroeid tot een regionaal bedrijf. Novon werkt in het werkgebied van Winterswijk tot aan Lelystad en dan naar het noorden, dus dat is een aardig gebied in Nederland.”

Waarom werkt Novon Schoonmaak samen met PEC Zwolle / Regio Zwolle United?

,,Dat heeft met een aantal dingen te maken. We zijn een Zwols bedrijf en daarnaast is Jacco een Zwollenaar met veel affiniteit met voetbal en dan is het sommetje natuurlijk snel gemaakt. Wij zijn ook van mening dat een stad als Zwolle een betaald voetbalclub ‘moet’ hebben op het hoogste niveau en daar willen wij graag aan bijdragen. Bijdragen doen we dan ook met plezier aan de maatschappelijke initiatieven van de club en daarom zijn we ook partner van PEC Zwolle United. Ook ondersteunen wij andere maatschappelijke initiatieven in de stad. Wanneer het bedrijfsleven dat niet doet, heeft de stad een stuk minder te bieden voor zijn inwoners en de regio.”

Wat is de visie van Novon Schoonmaak als het gaat om vitaliteit?

,,Eerlijk gezegd hebben we hier nog niet echt een visie op, maar hebben we bepaald om hier wel mee bezig te zijn. Denk hierbij voornamelijk aan thematische acties, zoals ‘Stoptober’ (stoppen met roken) en ‘STEPtember’ (minstens 10.000 stappen per dag). Die acties pakken we dan bijvoorbeeld op met de gehele organisatie. Maar het allerbelangrijkste is dat er een aanjager is binnen je bedrijf, die actief dit soort acties in de groep gooit en het wil initiëren. Anders komt er weinig van terecht.”

Wat doet Novon Schoonmaak op het gebied van vitaliteit richting haar eigen collega’s?

,,Naast de thematische acties waaraan we aan meedoen, zetten wij ons ook jaarlijks in tegen kanker. In 2013 hadden we een tiental kankergevallen in een maand binnen het bedrijf. Wij kunnen ze niet beter maken, maar kunnen wel een bijdrage leveren. Toen zijn we overgegaan op actie. Namelijk het beklimmen van de Mont Ventoux op de fiets om daarmee geld op te halen voor KWF Kankerbestrijding. Dat hebben we nu al vier keer gedaan. Aanvullend daarop wil ik ieder bedrijf adviseren om zo’n traject te doen. Het is een prachtige belevenis, het zorgt voor een geweldige teamspirit binnen je bedrijf en het is voor een goed doel. Je krijgt er zo enorm veel voor terug!”

Wat doet Novon Schoonmaak lokaal / regionaal op het gebied van vitaliteit?

,,We proberen aan zoveel mogelijk initiatieven mee te werken. Zo dragen we bij aan een aantal lokale projecten waar beweging aangejaagd wordt. We vinden het belangrijk om daarin mee te participeren, omdat het anders niet georganiseerd kan worden. Het is belangrijk dat het bedrijfsleven die maatschappelijke verantwoordelijkheid pakt en als Novon dragen wij daar ook graag ons steentje aan bij.’’

Tot slot…

,,We vinden het ontzettend mooi wat er allemaal bij Regio Zwolle United gebeurt. De activiteiten die voor verschillende doelgroepen georganiseerd worden in en voor Regio Zwolle zijn geweldig. Doordat zij nu (weer) een Week van de Vitaliteit organiseren, blijft het thema vitaliteit onder de aandacht. En dat is enorm belangrijk, misschien wel belangrijker dan ooit door de coronacrisis,” besluit Elbert-Jan Hesse.

Fotografie: Theo Smits

Vrijblijvende offerte aanvragen
Op zoek naar een baan in de schoonmaak?