Logo Novon

Dagschoonmaak: ‘’Je bouwt een betere band op met de schoonmaaksters”

Al jarenlang is het de norm dat schoonmakers hun werk in de ochtend- of avonduren uitvoeren. Wij vinden dat dit anders moet en kan. Schoonmaak gedurende de dag heeft namelijk verschillende voordelen. Dagschoonmaak heeft bijvoorbeeld een positieve invloed op het ziekteverzuim van de schoonmaakmedewerkers en zorgt voor betere communicatie tussen opdrachtgever en schoonmaakmedewerkers.

Bij verschillende opdrachtgevers maken wij gedurende de dag schoon. In dit artikel nemen wij jullie mee in de dagschoonmaak bij Hanzestrohm. Hier passen wij al schoonmaak gedurende de dag toe sinds Esther Schotanus, Management Assistent bij Hanzestohm, zich kan herinneren.

Hanzestrohm is een groep van ondernemingen dat vanuit een technisch merkenportfolio specialistische producten en diensten aanbiedt. Wij verzorgen de schoonmaak bij het hoofdkantoor en distributiecentrum in Zwolle. Hemmink levert producten, oplossingen en concepten die toegepast worden in de (woning)bouw, utiliteit en industrie. Ze voorzien onder andere technische groothandels, installateurs, woningbouwverenigingen en industrie van innovatieve concepten en oplossingen.

Persoonlijk contact

Esther neemt ons mee in een werkdag. ‘’De Novon-dames komen tussen half 8 en 8 uur binnen. Dan zijn er al een paar van onze medewerkers aan het werk. Officieel opent ons kantoor namelijk om kwart over 8. Dientje en Gosia proberen het stofzuigen en andere werkzaamheden die lawaai maken voor werktijd uit te voeren,’ vertelt Esther.’’ Zo zorgen onze collega’s voor zo min mogelijk geluidsoverlast.

‘’Het is voor ons heel normaal dat zij er zijn. Ze maken al meerdere jaren bij ons schoon, Dientje en Gosia zijn gewoon collega’s. Ze maken hier en daar een praatje met onze medewerkers, net zoals onze medewerkers dat met elkaar doen.’’

Ook Gea van der Vegt, rayonmanager bij Novon en locatieverantwoordelijke bij Hanzestrohm ziet veel voordelen van dagschoonmaak. Allereerst noemt Gea de communicatie van de schoonmaaksters met de klant. ‘’Je bent als schoonmaakster geen naamloos iemand die in een pand zit. Mensen kennen je, als er wat is spreken ze je ook aan.’’

Onderdeel van het bedrijf

Zowel Esther als Gea geven aan dat de schoonmakers die overdag schoonmaken echt onderdeel worden van het bedrijf’. ‘’Doordat je contact hebt met de schoonmaaksters, bouw je een band op. Wij zien ze echt als onze eigen medewerkers, hierdoor zijn ze ook bereid dat stapje extra te zetten,” aldus Esther. ‘’Als een schoonmaakmedewerker overdag schoonmaakt wordt hij of zij ook onderdeel van de organisatie. Je bent dan wel in dienst bij Novon, maar je bent eigenlijk ook onderdeel van dat kantoor. Je bent de collega van de mensen die daar zitten, ondanks dat je bij een ander in dienst bent,’’ vult Gea aan.

Aanbevelen dagschoonmaak

Rayonmanager Gea merkt dat het moeite kost om dat veel bedrijven nog moeite hebben met dagschoonmaak. ‘’Veel mensen en bedrijven zitten in hun vaste stramien en dat is dat de schoonmakers komen nadat de eigen medewerkers het pand hebben verlaten. Ik ben echt een groot voorstander van het overdag schoonmaken en alleen al omdat de gebruiker iemand ziet die zegt: ‘oh, jij bent de schoonmaakster!’ en niet ‘Miep maakt mijn bureau ’s avonds schoon, maar ik zou absoluut niet weten wie het is’”.  

Ook Esther vindt het persoonlijke contact een belangrijk voordeel van het gedurende de dag schoonmaken. “Het contact hebben met je schoonmakers en een band met ze opbouwen, is de voornaamste reden dat ik dit echt aan andere bedrijven zou aanbevelen.”

Ook dagschoonmaak toepassen binnen jouw bedrijf? Of op zoek naar een schoonmaakpartij die samen met jou bekijkt welke mogelijkheden er zijn? Neem dan contact met ons op via het contactformulier!

Vrijblijvend advies aanvragen
Op zoek naar een baan in de schoonmaak?